POSTFORSENDELSER EFTER 1.1.

10. december 2025

Som udgangspunkt kan de fleste meddelelser til lejerne leveres digitalt. Men i lejeloven findes der visse undtagelser herfor:

  • Udlejers opsigelse i henhold til lejelovens § 176.
  • Udlejers påkrav om betalingsmisligholdelse efter lejelovens § 182, stk. 2.

Herudover kan det være en udfordring, hvis lejer har opsagt aftalen om digital kommunikation efter lejelovens § 13, stk. 1, eller hvis lejer er fritaget for Digital Post.

Hvis udlejer skal sende en af ovenstående meddelelser til lejer, så skal meddelelsen sendes som et fysisk brev.

Der er formelt set intet krav om, at udlejere og ejendomsadministrationsselskaber skal kunne dokumentere meddelelsens fremkomst. Men opstår der tvivl om, hvorvidt meddelelsen er kommet frem, er det afsender, der har bevisbyrden.

Udlejere og ejendomsadministratorselskaber kan vælge at forestå leveringen af meddelelserne. Men der skal benyttes en fremsendelsesmåde, hvor det kan dokumenteres, at meddelelsen er kommet frem.

Hvis udlejer eller ejendomsadministratorselskaberne ikke selv ønsker at forestå leveringen af meddel-elserne, må man benytte sig af en professionel postleverandør. Det vil være nærliggende at anvende enten DAO eller Bring, da deres dokumentation for levering af breve er blevet godkendt af domstolene i TBB 2025.598 ØLK og TBB 2024.826 ØLK.

Trafikstyrelsen skriver om postlevering fra 1. januar 2026. Se dette link: Hvordan sender du brev fra 1. januar 2026.

Som bekendt er der fremsat lovforslag om digital kommunikation pr. 1. juli 2026. Se dette link: Digital kommunikation. Hvad det endelige indhold bliver, ved vi først i løbet af foråret 2026.

Nyhedsarkiv

Dato Nyhed
10.12.2025 JUL- & NYTÅRSLUKKET
10.12.2025 POSTFORSENDELSER EFTER 1.1.
10.12.2025 FRAFLYTNINGSRAPPORT GODKENDT

Vis alle (426)